PROGRAMS
Refine Search
Date post: Tue, 19 Feb 2019
Christian Educators Development Program
CEDP (Christian Educators Development Program) is a two days seminar which equipped Christian Educators with knowledge, skills, and attitude in facing new trends acting Christian schools in Indonesia.
CEDP (Program Pengembangan Pendidik Kristen) adalah seminar dua hari yang akan melengkapi para pendidik Kristen dengan pengetahuan, dan ketrampilan, dalam menghadapi perubahan-perubahan yang mempengaruhi sekolah-sekolah di Indonesia.
Program CEDP Tahun 2020:
CEDP Surabaya Jakarta 2020
Jakarta, 9-10 Maret 2020
Surabaya, 13-14 Maret 2020
*Jika info yang ada kurang jelas, dapat menghubungi Nomor Kontak yang tertera di dalam Brosur atau klik link : gg.gg/cedpsbyjkt
Untuk informasi lebih lanjut silakan mengirim email ke: eduprograms@acsi.id
ACSI
Continuing Education Units (CEUs)
General Information and Guidelines
Unit Pendidikan Berkelanjutan (CEUs) digunakan oleh banyak profesi sebagai ukuran pelatihan yang sedang berlangsung dalam rangka mempertahankan berlakunya sertifikat. Pada umumnya, pelatihan diberikan melalui individu-individu atau organisasi-organisasi yang diakui dalam memenuhi peran ini. ACSI telah mengakui beberapa sekolah dan organisasi yang dapat memberikan pelatihan materi studi tentang Alkitab atau pendidikan untuk para pendidik Kristen. Informasi ini adalah untuk memberikan panduan dan informasi umum tentang CEUs.
Continuing Education Units (CEUs) are used by many professions as a measure of ongoing training that is required to maintain credentials. Typically, the training is provided through individuals or organizations that are recognized to fulfill this role. ACSI has recognized some schools and organizations that can provide training in biblical or educational studies for Christian Educators. This information is to provide guidelines and general information on the CEUs.
General Information
Unit Pendidikan Berkelanjutan (CEUs) adalah sesi pembelajaran selama 6 jam untuk satu topik pendidikan maupun studi Alkitab. ACSI tidak mensyaratkan peserta untuk menyelesaikan tugas-tugas di luar sesi untuk verifikasi pembelajaran. CEUs diperoleh dengan berpartisipasi dalam pengembangan profesional.
Continuing Education Units (CEUs) are 6-hour instructional sessions on one educational or biblical topic. ACSI does not require any outside of session work to be completed by the attendee to verify learning. CEUs are earned by participating in professional development.
Para pendidik dan kepala sekolah yang telah melengkapi program ACSI CEC sebanyak 8 modul memiliki masa berlaku sertifikat selama 5 tahun. Ini adalah Sertifikat Standar ACSI Indonesia. Mereka yang memiliki gelar M.Ed. dapat memperoleh sertifikat profesional ACSI, yang juga berlaku selama 5 tahun.
Educators and principals who complete the ACSI CEC program of 8 modules become certified for 5 years. This is a Standard ACSI Indonesia Certificate. Those with M.Ed. degrees may receive the ACSI Professional Certificate, also valid for 5 years.
CEUs materi studi Pendidikan dan CEUs materi studi Alkitab digunakan untuk memperbaharui sertifikat standar dan profesional. Lima (5) dari masing-masing kelompok diperlukan jika ingin memperbaharui Sertifikat Standard dan tiga (3) dari masing-masing kelompok diperlukan jika ingin memperbaruhi Sertifikat Professional. Pembaharuan ini bukan merupakan kenaikan kepada jenjang sertifikat yang lebih tinggi. Tujuan utama dari tiap sesi CEU adalah untuk membantu para guru Sekolah Kristen dalam pengajaran mereka di Sekolah Kristen. Lihat daftar topik studi Alkitab di sini
Educational studies CEUs and Biblical Studies CEUs are used to renew Standard and Professional Certificates. Five (5) of each type are required for Standard Certificates to be renewed and three (3) of each type are required for Professional Certificates to be renewed. They are not used to advance from one level of certification to another. The primary goal of each CEU session is to assist Christian school teachers in their teaching in the Christian School. Check A representative list of acceptable biblical courses here.
CEU Provider
Sekolah atau lembaga/organisasi Kristen dapat mengajukan permohonan untuk menjadi penyedia CEU.
K-12 member schools or any institution/ Christian organization can apply to become CEU providers.
Untuk menjadi penyedia CEU, sekolah member TK-SMA atau lembaga Kristen atau organisasi Kristen harus melengkapi dan menyerahkan Formulir Aplikasi dan melakukan pembayaran. Biaya pendaftaran berlaku untuk jangka waktu dua tahun.
To become a CEU provider, the K-12 member schools or any Christian institution or Christian organization must complete and submit an Application Form and pay the validation fee. The payment is valid for two years.
Penyelenggara CEU yang disetujui akan diberikan penjelasan tentang data-data apa yang harus disimpan oleh sekolah, apa yang memenuhi persyaratan sebagai topic CEU, bagaimana mendapatkan jumlah yang disetujui untuk setiap CEU yang ditawarkan, dan akan diberi format CEU untuk menerbitkan sertifikat bagi para peserta. ACSI akan meminta catatan data-data ini untuk memastikan bahwa prosedur telah diikuti
Approved CEU providers will be given instructions about what records must be kept by the school, what qualifies as a CEU topic, How to get an approval number for each CEU offered, and will be given a CEU template for issuing certificates to participants. ACSI may request these records to verify that procedures are being followed.
Guidelines
Jika tiba saatnya untuk pembaharuan sertifikat ACSI, guru dan kepala sekolah menyerahkan salinan sertifikat bersama dengan permohonan dan biaya pembaharuan
When it is time for ACSI Certificate renewal, the teacher or principal submits copies of the certificates along with a renewal application and fee.
CEUs terpisah dari Modul, yang adalah komponen dari program CEC. Hanya sekolah anggota TK-SMA dan lembaga pendidikan tinggi Kristen yang dapat mengajukan untuk menawarkan modul yang memiliki lebih banyak ketentuan untuk para peserta.
CEUs are separate from Modules which are the components of the ACSI CEC program. Only K-12 member schools and Christian higher education institutions can apply to offer Modules, which are much more demanding of participants.
Jika Anda tertarik untuk menjadi Penyedia CEU atau ingin mendapatkan informasi lebih lanjut silakan mengirim surel ke: ceu@acsi.id
If you are interested in becoming CEU Provider or in need for further inquiries on CEU, send your email to ceu@acsi.id
Link pdf CEU
https://drive.google.com/open?id=1NvZXMj8qWww16oPSXdQLUTQleGMSEsLp
Keterangan:
Klik di sini jika Anda ingin mengunduh dokumen presentasi CEU
Untuk informasi lebih lanjut silakan mengirim email ke: ceu@acsi.id
For further information please email ceu@acsi.id
APPROVED CEU PROVIDER
STRIS Semester Ganjil 2021.
STRIS adalah sekolah theologi awam yg didirikan sejak 1986 untuk jemaat semua gereja, dalam rangka memperlengkapi setiap anak TUHAN memahami Prinsip² Pengajaran Iman Kristen yang kembali kepada ALKITAB (Back to the Bible).
STRIS terdaftar sebagai salah satu Penyedia CEU Bible ACSI Indonesia.
Dapatkan 4,5 credit CEU alkitabiah dengan mengikuti salah satu kelasnya secara tuntas:
Mata Pelajaran:
🔥 Doktrin Manusia & Dosa - Setiap Selasa 19.00 - 21.00 WIB (CEU Bible 4,5)
🔥 Kepemimpinan Kristen - Setiap Rabu 08.00 - 10.00 WIB
🔥 Doktrin Allah - Setiap Rabu 19.00 - 21.00 WIB (CEU Bible 4,5)
🔥 Doktrin Kristologi 2 - Jadwal sedang menunggu konfirmasi dosen (CEU Bible 4,5)
Kelas dimulai 9 & 10 Februari 2021 (melalui Live Zoom & Youtube)
Biaya : Rp. 250.000/mata kuliah
Info :
Mahasiswa baru wajib mengambil mata kuliah dasar yaitu Doktrin Allah
WA/SMS : 082230664622
TELP :
031-5024691
🔸Soli Deo Gloria🔸
Jadwal Kelas Online CEU (Februari - Maret 2021)
1️⃣ Sekolah Tinggi Teologi Bandung
15-19 Feb, 17.00-21.00
“Transformasi Spiritualitas Pendidik” (3 CEU Bible)
Pembicara: Tan Giok Lie, Ed.D. & Grace Emilia, M.Th.
Menekankan perjalanan dan transformasi spiritualitas pendidik (spiritual journey and renewal) dikaitkan dengan prakteknya di ladang pelayanan (sekolah/gereja/rumah). Studi ini mengarahkan lebih pada pembentukan kedewasaan spiritual yang utuh dan bagaimana mengalami pembaharuan spiritual secara berkelanjutan.
Kontribusi: Rp. 500.000
Pendaftaran: http://sttb.ac.id/formulir-audit
Kontak: 0815 7127 228
2️⃣ Sekolah Tinggi Teologi Amanat Agung
Seri Studi Perjanjian Lama: Memahami Beberapa Genre Perjanjian Lama
(Semua kelas dimulai pukul 19.00-20.30)
(0.25 CEU Bible untuk masing-masing topik)
Dengan konsentrasi pada beberapa jenis literaturnya, yaitu Taurat, Mazmur Kutukan (imprecatory psalms), dan nubuat/nabi-nabi. Modul-modul ini diharapkan dapat membantu umat Allah untuk lebih dapat memahami PL dan melihat relevansinya dalam kehidupan orang Kristen kontemporer.
🗓️ 18 Feb 2021 “Hidup di bawah Anugerah: Apakah Kitab-kitab Taurat Masih Relevan?”
Pembicara: Chelcent Fuad, M.A. (Ph.D. Cand. in Biblical Studies, Asbury Theological Seminary, Wilmore, KY, USA)
🗓️ 25 Feb 2021 “Kasihilah Sesamamu Manusia, tetapi Bagaimana dengan Mazmur Kutukan?”
Pembicara: Johan Djuandy, Th.M.
🗓️ 4 Mar 2021 “Memahami Nubuatan dalam Kitab Para Nabi”
Pembicara: Chelcent Fuad, M.A. (Ph.D. Cand. in Biblical Studies, Asbury Theological Seminary, Wilmore, KY, USA)
Info dan pendaftaran: 08222 1111 377 (WA)
ACSI Call to Global Prayer
Mari bergabung dengan kami untuk mendoakan segala keresahan yang akhir-akhir ini melanda kita semua, anda juga bisa mengisi peta doa dunia dengan pokok-pokok doa yang anda miliki dengan masuk ke dalam link berikut: https://www.acsi.org/calltoglobalprayer
berikut adalah link Zoom untuk acara doa pada Kamis, 23 April 2020:
Zoom Link: https://acsi.zoom.us/j/98688870887
ACSI Parenting Certification
ACSI Parenting Certification (APC) is a new program of ACSI (year 2020). It is made for parents who are willing to learn how to teach their children in the way they should go (Proverbs 22:6). Pandemic of covid-19 is the background of this APC answering the 'wake-up call' from God to all Christian parents to go back to their initial calling to be the first teachers of their children (Deuteronomy 6:4-9). Let's join this movement with ACSI. God bless.
APC Modules:
For more information, click link below: apc@acsi.id
CCIT
Customized Consultation & Innovative Training
CCIT is a training, consultation, and empowerment service offered by ACSI at the appointed time. Now it is available in both "full-online" and "blended" for Christian educators from member and non-member schools.
"Full-online" means participants apply courses and they learn courses at their paces.
"Blended" means participants will watch some videos and will meet facilitators and other participants virtually synchronously.
Since 2011, we have served teachers and schools in Tasikmalaya, Pekanbaru, Bogor, Batam, Makassar and Jayapura. It had about 20 to 60 participants joining in each training.
CCIT merupakan layanan pelatihan, konsultasi dan pemberdayaan yang diberikan ACSI dalam jadwal yang telah ditentukan. Layanak sekarang tersedia dalam bentuk "Daring" dan "Campuran" untuk semua pendidik Kristen baik dari sekolah-sekolah anggota ACSI maupun bukan.
"Daring" artinya peserta mendaftar sebuah topik dan mempelajarinya sesuai kecepatan masing-masing.
"Campuran" artinya peserta akan melihat beberapa video pendahuluan dan bertemu fasilitator dan peserta lain secara virtual di waktu tertentu.
Sejak 2011, ACSI telah melayani guru-guru dan sekolah-sekolah di Tasikmalaya, Pekanbaru, Bogor, Batam, Makassar dan Jayapura. Di tiap pelatihan biasanya diikuti oleh 20 hingga 60 orang.
Untuk informasi lebih lanjut silakan kirim email ke: eduprograms@acsi.id
CEC
Christian Educator Certification
Upcoming CEC Modular Schedule
Description:
Sertifikasi Pendidik Kristen menggabungkan modul dasar Pendidikan dan Kekristenan dengan tiga pilihan jalur Program Sertifikasi Dasar – BCP, Program Sertifikasi Guru (TCP) dan Program Sertifikasi Kepala Sekolah (PCP), masing-masing terdiri dari 4 modul. Tujuannya adalah untuk memperlengkapi tiap individu sebagai Pendidik Kristen dengan pengetahuan, keterampilan dan sikap yang diperlukan untuk mengembangkan Pendidikan Kristen yang efektif di Indonesia.
CEC angkatan I dimulai di Surabaya dan Jakarta pada tahun 2005 untuk program Sertifikasi Guru (TCP) dan kemudian diikuti dengan jalur untuk Kepala Sekolah (PCP) pada angkatan-angkatan selanjutnya. Karena kebutuhan yang terus meningkat untuk mengadakan CEC di kota-kota lain, maka sejak 2008 hingga saat ini, TCP juga diadakan di Denpasar, Pontianak, Bandung, Palembang, Jayapura dan Solo. Di masing-masing kota sedikitnya 30 peserta menghadiri CEC. Mulai tahun 2018, empat (4) Program Sertifikasi Dasar (BCP) juga ditawarkan via layanan daring.
Program CEC – M.Ed. merupakan kelanjutan dari program CEC, dan disediakan oleh ACSI Indonesia sejak 2010. Hingga saat ini ACSI, rekanan ACSI untuk program CEC - M.Ed. adalah:
- Morling College, New South Wales, Australia (sejak Februari 2010)
- Sekolah Tinggi Teologi Bandung (sejak Januari 2021)
(informasi lengkap, kunjungi CEC-M.Ed.)
Christian Educator Certification combines basic modules of Education and Christianity with three paths Basic Certification Program (BCP), Teacher Certification Program (TCP) and Principal Certification Program (PCP), each consisting of 4 modules. The purpose is to equip individuals as Christian Educators with knowledge, skills and attitude needed to develop an effective Christian Education in Indonesia.
CEC cycle I was started in Surabaya and Jakarta in 2005 for Teacher Certification program (TCP) and then followed by Principal Certification Program (PCP) as the cycle continues. The need has been increasing to set up CEC in other cities. Since 2008, TCP has also been provided in Denpasar, Pontianak, Bandung, Palembang and Jayapura. In each city at least 30 participants attend the CEC. Starting 2018, four 4 modules of Basic Certification Program (BCP) are offered via an online platform.
CEC – M.Ed. program is an advancement of the program that had been established by ACSI Indonesia since 2010. Currently, ACSI is in collaboration with:
- Morling College New South Wales, Australia (since February 2010)
- Sekolah Tinggi Teologi Bandung (since January 2021)
(for more information, go to CEC-M.Ed.)
CEC Programs:
Basic Certification Program (BCP): 4 Modules
-
Bible Background
- Sebuah studi tentang latar belakang keseluruhan 66 Kitab di dalam Alkitab.
- A study of the background of all 66 books in the Bible.
-
Current Trends in Education
- Mempelajari tentang isu-isu kontemporer di dalam dan di luar dunia pendidikan yang sedang menjadi trend maupun yang sedang muncul dan yang mempengaruhi pendidikan, khususnya pendidikan Sekolah Kristen. Tujuan mata kuliah ini adalah untuk mengkaji isu-isu kontemporer tersebut secara cermat dalam perspektif Kristiani dalam rangka membangun praksis pendidikan yang Alkitabiah di abad ke-21 ini. Dalam modul ini, trend-trend dikelompokkan menjadi trend-trend demografis, teknologi, ekonomi, politik, sosial, lingkungan hidup, dan pendidikan.
- A study about contemporary issues inside and outside educational area which are considered as trend or is happened nowadays and those which affect education, specifically Christian School Education. The objective of this module is to critically examine those contemporary issues through Christian perspective to create a biblical educational praxis in this 21st century. In this module, trends ae categorize into demographic, technological, economic, politic, social, environment and educational trends.
-
Curriculum Theory & Development
- Kuliah tentang dasar-dasar proses pengembangan kurikulum. Masing-masing peserta akan mengembangkan sebuah kurikulum yang memenuhi kebutuhan mengajarnya.
- A study of the fundamentals of a curriculum development process. The participants will develop a curriculum that fits their teaching needs.
-
Foundations & Philosophy of Christian School Education
- Sebuah studi tentang konsep-konsep pendidikan, termasuk di dalamnya pengertian tentang dinamika proses pembelajaran Kristen, pandangan tentang murid menurut sudut pandang Alkitab, dan peran Roh Kudus dalam sekolah Kristen. Mata kuliah ini juga mendiskusikan implikasi pengertian pendidikan Kristen di sekolah. Modul ini membahas perkembangan sejarah, filosofi, dan teologi dalam cakupan pelayanan pendidikan Kristen serta berfokus kepada tren-tren dan isu-isu kontemporer yang akan menolong peserta memformulasikan filosofi pendidikan Kristen mereka sendiri.
- A study of Christian concepts of education, including the understanding of the dynamic of Christian learning process, the student according to the biblical point of view, and the role of the Holy Spirit in Christian education. This study also discusses the implications of a Christian understanding of education in the school. This module covers the development of history, philosophy, and theology within the scope of Christian education ministry. It will focus on the new trends and contemporary issues that will help participants in formulating their own Christian philosophy of education.
Teacher Certification Program (TCP): 4 Modules
-
Evaluation of Learning
- Kuliah tentang filsafat, prinsip-prinsip, strategi, dan teknik pengukuran proses belajar-mengajar. Kuliah ini juga akan membahas tentang tujuan dari sebuah evaluasi pendidikan dan penerapannya sesuai dengan taksonomi Bloom (kognitif, afektif, dan psiko-motoris) dan teori kecerdasan majemuk. Tiap peserta akan mengembangkan sebuah alat ukur untuk mata pelajaran pilihannya.
- A study of measurement philosophy, principles, strategy, and techniques for a teaching-learning process. It also includes the discussion of the goal of an educational evaluation and its implementation according to Bloom’s taxonomy (cognitive, affective, and psychomotor) and multiple intelligences theories. Each participant will develop an evaluation instrument for a particular subject.
-
Teaching Exceptional Learners
- Pembelajaran adalah kebutuhan penting semua orang dan adalah misi penting kebanyakan sekolah. Namun demikian banyak murid dari segala usia mempunyai kesulitan belajar di sekolah, di samping kecerdasan yang cukup, penyesuaian sosial, dan tugas-tugas sekolah yang dihadapi. Karena pembelajaran bersifat tidak terlihat, masalah-masalah pembelajaran tidak mudah dikenali, dimengerti, atau dihadapi. Modul ini memperkenalkan beberapa ide, prinsip, dan kata-kata penting yang digunakan untuk menggambarkan pembelajaran dan masalah-masalah belajar.
- Learning is an essential need of all people and is the essential mission of most schools. Yet large numbers of students of all ages have difficulty learning in school, despite adequate intelligence, social adjustment, and exposure to schoolwork. Because learning is invisible, problems with learning are not easy to recognize, understand, or address. This module introduces some important ideas, principles, and words used to describe learning and problems with learning.
-
Human Development, Learning & Early Childhood Education
- Sebuah eksplorasi perkembangan fisik, kognitif, moral, psikososial, dan iman seorang manusia mulai dari sebelum lahir sampai kematian. Kuliah ini juga didesain untuk mengeksplorasi konsep, model, dan penerapan pendidikan anak usia dini, termasuk tempatnya dalam kehidupan komunitas.
- An exploration of the physical, cognitive, moral, psychosocial, and faith development of a person from pre-natal period until death. This course is also designed to explore the concepts, the model, and the implementation of early childhood education. It discusses also its place in the community life.
-
Models of Teaching
- Sebuah eksplorasi tentang berbagai strategi instruksional untuk konteks Indonesia demi peningkatan kualitas pembelajaran di dalam kelas. Kuliah ini juga mencakup pembahasan-pembahasan tentang collaborative learning, inquiry approach, active learning, dan model-model pembelajaran lainnya. Modul ini bermanfaat untuk para pendidik Kristen: baik untuk Guru Sekolah Kristen maupun Guru Sekolah Minggu.
- An exploration of various instructional strategies for Indonesian context in order to improve the quality of learning in the classroom. The study includes collaborative learning, inquiry approach, active learning, and other learning models. This module offers benefits to Christian educators such as Christian School Teachers or Sunday School Teachers.
Principal Certification Program (PCP): 4 Modules
-
School Finance and Business Management
- Mata kuliah ini akan menelaah kebijakan-kebijakan dan praktek-praktek yang diperlukan bagi kelangsungan sebuah institusi yang sehat. Termasuk di dalamnya tentang penyusunan anggaran yang efektif, perencanaan keuangan dan manajemen, juga kebijakan-kebijakan bisnis yang benar dari perspektif alkitabiah.
- This course examines the policies and practices necessary for a healthy institution. It includes effective budgeting, financial planning and management, as well as sound business policies from a biblical perspective.
-
Fundraising and Development
- Perkembangan yang digerakkan oleh misi menandakan bahwa semua pelaksanaan kegiatan, termasuk mempertahankan siswa di sekolah, menggerakkan para donator, permintaan dana melalui surat, dan kampanye untuk menggalang modal harus sejalan dengan misi sekolah dan dilakukan dengan pendekatan dari perspektif alkitabiah. Tugas utama pimpinan sekolah adalah memastikan integritas dan pelaksanaan sekolah yang efektif sementara dana digalang untuk mencapai tujuan-tujuan yang telah ditentukan. Modul ini bermanfaat untuk organisasi sekolah Kristen, gereja, serta organisasi Kristiani lainnya.
- Mission driven development implies that all practices of student retention, donor cultivation, direct mailing, and capital campaigns are in line with the mission of the school and approached from a biblical perspective. It is the chief administrator’s responsibility to insure integrity and effective school practices as money is raised to achieve articulated goals. This module offers benefits for Christian school organizations, churches and other Christian organizations.
-
Indonesian School Laws
- Kuliah ini akan membahas undang-undang, praktek-praktek dan tren-tren hukum dalam negara ini serta keputusan-keputusan pengadilan yang membawa dampak bagi program-program dan kebijakan pendidikan. Kuliah ini melingkupi isu personalia, kepemilikan legal, kurikulum yang dinasionalkan dan penilaian yang distandarkan, juga hak-hak privasi dan masalah keberhutangan.
- This course addresses legal practices and trends within the country along with court decisions that impact educational programs and policies. It covers personnel employment issues, legal ownership, nationalized curriculum and standardized assessment as well as rights of privacy and liability concerns.
-
Supervision & Leadership
- Kuliah ini dirancang untuk mempelajari teori dan praktek kepemimpinan kependidikan. Penekannya diletakkan kepada adopsi dan pelaksanaan sebuah model supervisi pribadi. Juga akan membahas manajemen SDM, antara lain: proyeksi kebutuhan guru, rekrutmen guru, asesmen guru yang dikaitkan dengan struktur gaji, dan jenjang karir guru.
- This course is designed to examine the theory and practice of educational leadership. A strong emphasis will be placed on the adoption and implementation of a personal model for school supervision. It discusses also Human Resource Management, i.e. projecting the need for teachers, recruitment, teacher assessment in relation to salary structure, and career advancement.
CEC Cycle XVI
- CEC Online
ACSI Indonesia mempunyai komitmen untuk memberdayakan Pendidik Kristen di Indonesia, khususnya yang ada di luar Jakarta dan Surabaya. Untuk itu kami menawarkan kesempatan untuk mengikuti Program Christian Educator Certification (CEC) - Basic Certification Program (BCP) secara daring (online).
Modul-modul BCP meliputi :
- Foundation and Philosophy of Christian School Education
- Bible Background
- Current Trends in Education
- Curriculum Theory and Development.
ACSI Indonesia is committed to empower Christian Educators in Indonesia, specifically those who are living outside Jakarta and Surabaya. Thus, we offer an opportunity to join Christian Educator Certifcation (CEC) Program – Basic Certification Program (BCP) via online.
BCP Modules are:
- Foundation and Philosophy of Christian School Education
- Bible Background
- Current Trends in Education
- Curriculum Theory and Development.
CARA MENDAFTAR CEC Online
- Masuk ke http://elearning.acsi.id/
- Kemudian klik "Daftar" di bagian kanan atas.
- Silakan isi formulir pendaftaran yang tersedia.
Tampilan Halaman Pendaftaran
1. gambar halaman http://elearning.acsi.id/
2. gambar halaman pengisian form
DEMO AKUN
Berikut detail demo akun:
username: demo_acsi@mailinator.com
password: Acsi_123
Cara login:
1. Akses: https://harukaedu-lms.harukaedu.com/login
2. Login dengan akun demo
3. Akses demo modul yang tersedia.
Putar dan lihat video promo CEC Online Kami di Youtube :
Watch our CEC Online promotion video on Youtube:
ACSI - Video Promo Christian Educator Certification (CEC) - Online
Untuk informasi lebih lanjut silakan mengirim email ke: cec@acsi.id
For further information please email: cec@acsi.id
CEC - CEU
CEC - CEU
Christian Educator Certification - Continuing Education Unit
Keterkaitan CEC dan CEU:
Christian Educator Certification (CEC) adalah Program sertifikasi bagi Pendidik Kristen yang menggabungkan modul dasar Pendidikan dan Kekristenan dengan tiga pilihan jalur Program Sertifikasi Dasar – BCP, Program Sertifikasi Guru (TCP) dan Program Sertifikasi Kepala Sekolah (PCP), masing-masing terdiri dari 4 modul. Tujuannya adalah untuk memperlengkapi tiap individu sebagai Pendidik Kristen dengan pengetahuan, ketrampilan dan sikap yang diperlukan untuk mengembangkan Pendidikan Kristen yang efektif di Indonesia. Penjelasan lebih lanjut di sini.
Continuing Education Unit (CEU) digunakan oleh banyak profesi sebagai ukuran pelatihan yang sedang berlangsung dalam rangka mempertahankan berlakunya sertifikat. Pada umumnya, pelatihan diberikan melalui individu-individu atau organisasi-organisasi yang diakui dalam memenuhi peran ini. ACSI telah mengakui beberapa sekolah dan organisasi yang dapat memberikan pelatihan materi studi tentang Alkitab atau pendidikan untuk para pendidik Kristen. Penjelasan lebih lanjut di sini.
Setiap Pendidik Kristen yang telah tersertifikasi melalui Program CEC memerlukan CEU dalam jumlah tertentu agar dapat menjaga keaktifkan sertifikat CEC yang dimilikinya. CEU juga diperlukan untuk mengaktifkan kembali sertifikat CEC yang sudah habis masa aktifnya.
Tabel 3.2. berikut merangkum keterkaitan CEC dan CEU
Christian Educator Certification (CEC) combines basic modules of Education and Christianity with three paths Basic Certification Program (BCP), Teacher Certification Program (TCP) and Principal Certification Program (PCP), each consisting of 4 modules. The purpose is to equip individuals as Christian Educators with knowledge, skills and attitude needed to develop an effective Christian Education in Indonesia. Click here for more explanation.
Continuing Education Units (CEUs) are used by many professions as a measure of ongoing training that is required to maintain credentials. Typically, the training is provided through individuals or organizations that are recognized to fulfill this role. ACSI has recognized some schools and organizations that can provide training in biblical or educational studies for Christian Educators. Click here for more explanation.
Every Christian Educator who are certified through CEC Programe need a certain amount of CEU in order to maintain the activity of their CEC Certificate. CEU is also needed to re-activate CEC Certificate that passed its active period.
Informasi lebih lanjut: cec@acsi.id
Further information: cec@acsi.id
CEC - M.Ed.
Our Partner:
![]() |
![]() |
Description:
Komitmen kami untuk terus memperlengkapi para pendidik Kristen telah mendorong kami untuk terus berupaya membuka kesempatan bagi pendidik Kristen yang ingin terus mengembangkan dirinya secara profesional. Dengan bangga kami mempersembahkan program lanjutan CEC ini kepada Anda.
Setiap peserta program CEC yang telah memenuhi semua persyaratan administratif dan akademiknya dan telah menerima Sertifikat Standar ACSI memiliki kesempatan untuk mendaftarkan diri dalam program- program Magister Pendidikan yang ditawarkan oleh Sekolah Tinggi dan Seminari rekanan kami. Tidak hanya itu, setelah menyelesaikan program, alumni CEC juga berkesempatan untuk meningkatkan level Sertifikat Standar-nya menjadi Sertifikat Profesional dengan menunjukkan ijazah program Magister dari rekanan kami. Penjelasan lebih lanjut tentang level sertifikat, lihat di sini.
ACSI terus menjajaki adanya kolaborasi dengan universitas/sekolah tinggi/seminari lain baik di dalam maupun di luar negeri yang menawarkan jurusan Magister Pendidikan.
Our commitment to continue equipping Christian educators has brought us to an effort in providing more opportunities for Christian educators who want to professionally develop themselves. We proudly present the CEC advanced program to you.
Every CEC participant who had completed all administrative and academic requirements and granted with ACSI Standard Certificate has a chance to enroll in Master of Education Programs offered by our partner College and Seminary. Also, after completing a Master program a CEC alumni has an opportunity to upgrade their ACSI Standard Certificate into Professional Certificate by submitting the certificate of Master program completion issued by our partner. More detailed information on certificate levels, click here.
ACSI will continue exploring any possible collaboration with other universities/colleges/seminaries in and outside Indonesia who offer Master of Education programs.
Morling College, New South Wales, Australia
Started in February 2010
Program offered : Master of Education (Leadership), Master of Education, and Graduate Diploma of Education)
Learning method : full online
Language : English
Benefit(s) :
- From 2021 for applicants who have successfully completed the ACSI Indonesia Christian Educator Certification (CEC)
Basic Certification Program (BCP) plus either the Teacher Certification Program (TCP) or the Principal
Certification Program (PCP) and meet the entry criteria for one of the Morling College postgraduate education degrees
will be eligible for unspecified credit (see below) rather than specific units of Advanced Standing as outlined in previous
Advanced Standing and Recognition of Learning Policies in 2013, and 2014.
Master of Education (Leadership) - Two units of unspecified credit for successful completion of the CEC BCP + PCP. Candidates complete six of the eight coursework units.
Master of Education - Two units of unspecified credit for successful completion of the CEC BCP + TCP Candidates complete six of the eight coursework units.
Graduate Diploma of Education – One unit of unspecified credit for successful completion of the CEC BCP + TCP. Candidates complete three of the four coursework units.
- Special tuition fee discount
Sekolah Tinggi Teologi Bandung
Bergabung sejak Januari 2021
Program yang ditawarkan : Magister Pendidikan Kristen
Metode perkuliahan : Blended learning
Bahasa : English
Manfaat :
- Perlakuan khusus berupa pengurangan kewajiban mengikuti perkuliahan sebanyak dua (2) mata kuliah dari keseluruhan mata
kuliah yang tercantum dalam kurikulum program studi M.Pd. STT Bandung:
Alumni CEC - BCP + PCP
Mata kuliah yang tidak wajib diikuti adalah:
- Pengembangan Kurikulum & Evaluasi
- Kepemimpinan dan Manajemen Pendidikan Kristen
Alumni CEC - BCP + TCP
Mata kuliah yang tidak wajib diikuti adalah:
- Pengembangan Kurikulum & Evaluasi
- Psikologi Perkembangan Masa Hidup
- Beasiswa khusus sebesar sepuluh persen (10 %) dari biaya perkuliahan normal.
For further information: cec@acsi.id
Date post: Fri, 12 Jan 2018
FORUM
ACSI Forum is a form of ACSI service given to member schools in various cities in Indonesia. A Christian Educators meeting which accommodates member schools’ need to discuss about the development of Christian education and pray for each other.
Forum ACSI adalah bentuk layanan ACSI yang diberikan untuk sekolah anggota di berbagai kota di Indonesia. Sebuah pertemuan para pendidik Kristen yang mengakomodasikan kebutuhan sekolah anggota untuk membahas tentang perkembangan pendidikan Kristen dan saling mendoakan.
Date post: Mon, 27 May 2018
Legal Advisory
Latar Belakang
Bagian dari misi ACSI adalah memperkuat sekolah-sekolah Kristen. Dalam memberikan layanan untuk sekolah-sekolah anggota selama 15 tahun terakhir ini, setiap dua tahun sekali, ACSI mengadakan modul “Indonesian School Law” untuk para pengurus Yayasan dan Kepala Sekolah. Pengetahuan hukum dan kebijakan serta peraturan yang berlaku di seputar Pendidikan di Indonesia dibahas di kelas secara praktis. Setiap tahun, banyak pertanyaan dan kasus-kasus dihadirkan oleh para peserta dari berbagai kota, sekolah dan gereja. Sementara itu seringkali timbul permasalahan hukum antara sekolah, gereja, yayasan, guru dan orang tua baik yang tertutup maupun yang muncul ke permukaan, misalnya mengenai aset gedung sekolah, kontrak kerja, perpajakan dan pesangon, guru memukul siswa, orang tua mengadukan guru, dan lain-lain. Tidak semua Guru, Kepala Sekolah, Yayasan, Orang Tua dan Pimpinan Gereja mengerti, memahami dan membaca Undang-undang, Peraturan Pemerintah ataupun dokumen kontrak.
Dengan latar belakang tersebut dan meningkatnya kebutuhan dalam hal pendampingan dan pembelajaran tentang pengetahuan hukum praktis dan perlunya penanganan kasus dan masalah-masalah di sekolah Kristen yang memerlukan pendekatan tepat dan bijak, maka ACSI memberikan Layanan terkait hukum (Legal Advisory Service) untuk sekolah-sekolah member ACSI yang memerlukan. Semangat yang mendasari adalah lebih baik memiliki upaya-upaya mencegah munculnya kasus hukum daripada menyelesaikan masalah yang mengarah ke ranah hukum. Layanan ini diberikan dengan menjunjung tinggi cara-cara alkitabiah, etika organisasi sekolah dan dengan memperhatikan kerahasiaan (confidentiality).
Bentuk Layanan
Services
Periodical Focus Workshop or Focus Group Discussion
Workshop singkat dan praktis dengan fokus yang berbeda setiap tahun yang diikuti oleh Pimpinan Sekolah. Tempat: Kantor ACSI Jakarta & Surabaya.
School Visit (Sementara khusus untuk wilayah Jawa Timur)
Kunjungan rutin dan terjadwal sesuai dengan perjanjian ke sekolah-sekolah member oleh Legal Advocacy Team ACSI. Durasi kunjungan 1-1.5 jam untuk audiensi dengan pimpinan sekolah atau yayasan dengan tujuan memberikan masukan dan konsultasi seputar kebutuhan layanan hukum. (Dengan Perjanjian)
Legal Advocacy Team Access
Bantuan informasi sebagai langkah awal apabila memerlukan layanan terkait dengan penyelesaian kasus yang terjadi di sekolah Kristen. Sekolah dapat menghubungi kantor ACSI dan akan dilanjutkan ke Tim Layanan Konsultasi Hukum, instruktur “Indonesian School Laws”.
Date post: Sun, 13 Sept 2020
Accreditation
There are two types of ACSI Accreditation:
1. K-12 School Accreditation
2. Higher Education Accreditation
1. K-12 School Accreditation
ACSI Accreditation equips schools for effectiveness through school improvement. The “Accredited” seal denotes a school/program that has met institutional standards of quality and that verifies a commitment to strategic improvement and ongoing accountability. ACSI promotes the value and worthiness of accreditation and encourages each school to continuously pursue excellence. It is recognized by most regional accrediting bodies and the National Council for Private School Accreditation. Accreditation developed under the Eight Standards of REACH (Reaching for Excellence through Accreditation and Continuous improvement for Higher Achievement).
Akreditasi ACSI memberdayakan sekolah-sekolah Kristen melalui proses peningkatan efektifitas sekolah. Meterai “Terakreditasi” menyatakan bahwa sebuah sekolah/program telah memenuhi standar kualitas institusi dan membuktikan komitmennya akan pengembangan sekolah yang strategis dan terus menerus. ACSI mendorong dan mengupayakan agar tiap sekolah anggota memahami pentingnya akreditasi dalam mencapai dan mempertahankan keunggulan kualitas secara berkeseinambungan. Akreditasi ACSI dikenal oleh sebagian besar Badan Akreditasi Regional dan Dewan Nasional Akreditasi Sekolah Swasta. Akreditasi telah dikembangkan secara teruji di bawah Delapan Standard REACH (Pencapaian Mutu yang Baik melalui Akreditasi dan Pengingkatan yang Berkesinambungan demi Prestasi yang Lebih Tinggi).
The manual can be downloaded here (Manual dapat diunduh disini):
REACH 2019 Standards Manual for Accreditation
2. Higher Education Accreditation
The Higher Education Accredited Program (HEAP) is offered to accredited, ACSI member, Christian liberal arts colleges, universities, and Bible colleges. Colleges and universities seeking to participate in the program must give evidence of a commitment to preparing teachers and administrators to serve in Christian schools and must show they are encouraging their graduates to prayerfully consider serving in Christian schools. Graduates of approved programs will reflect a pervasive Christian testimony and will have an understanding of the following:
- A Christian worldview
- The philosophy of Christian school education
- The distinctive of Christian schooling
- The process of biblically integrating instruction
Program Akreditasi Pendidikan Tinggi (Higher Education Accredited Program) ditawarkan kepada Perguruan Tinggi anggota ACSI, jurusan Seni Liberal Perguruan Tinggi Kristen, Universitas, dan Sekolah Tinggi Teologi. Perguruan Tinggi yang ingin berpartisipasi dalam program ini harus memberikan bukti komitmen untuk mempersiapkan guru dan administrator untuk melayani sekolah-sekolah Kristen dan harus menunjukkan bahwa mereka mendorong para lulusan mereka untuk dengan penuh doa mempertimbangkan pelayanan di sekolah-sekolah Kristen. Lulusan program yang disetujui akan mencerminkan kesaksian Kristen yang merambat dan akan memiliki pemahaman tentang hal-hal berikut:
- Pandangan dunia Kristen
- Filsafat pendidikan sekolah Kristen
- Keistimewaan sekolah Kristen
- Proses pembelajaran yang terintegrasi secara alkitabiah
For more information, click: (Untuk informasi lebih lengkap, klik:) HEAP info
List of Higher Education registered to HEAP: (Daftar Perguruan Tinggi yang mengikuti HEAP:) HEAP List
Untuk informasi lebih lanjut mengenai akreditasi ACSI silakan mengirim email ke: accreditation@acsi.id
Date post: Tue, 2 October 2018
Program Student Activities ingin mendorong dan memotivasi murid menuju sebuah standar kecakapan dalam kepemimpinan, komunikasi dan performa serta sekaligus menantang mereka untuk memuliakan Allah lewat karya nyata. Setiap aktivitas disusun untuk memberi dampak pada pertumbuhan akademis dan spiritual setiap murid serta mendorong terbentuknya persekutuan Kristiani antara para murid dengan para guru yang tergabung.
Student Activities program seeks to encourage and inspire students towards a standard excellency in leadership, communication and performance as well as challenge them to glorify God through real project(s). Each activity is designed to impact student’s academic and spiritual growth and to provide an opportunity for Christian fellowship between students and teachers of participating school.
Kategori Student Activities:
Student English Leadership Conference (SELC)
Pelatihan kepemimpinan selama empat (4) hari tiga (3) malam dalam bahasa Inggris untuk murid kelas 8 hingga kelas 12 dan para mentor. Program ini dirancang dengan kurikulum empat (4) tingkat yang berkelanjutan bagi para murid dan empat (4) paket kurikulum bagi mentor. Metode-metode pengajaran seperti diskusi, permainan, berbicara di depan, kelompok- kelompok kecil dan aktivitas di luar ruangan digunakan untuk mengajak setiap peserta melibatkan diri dan mempraktekkan keterampilan memimpin dan berkomunikasi mereka secara langsung. Sejak tahun 2017 SELC ditawarkan dalam bentuk in-house dan disampaikan dalam Bahasa Indonesia jika dikehendaki.
A four (4) days-and-three (3) nights English leadership training for 14 to 18 years old students and their mentors. This program is designed using a four (4)-continuous-levels package for students and four mentors’ package. Teaching methods such as discussion, games, public speaking, small group and outdoor activity are used to engage participants and directly apply their ability to lead and communicate. Since 2017, SELC is offered as in-house and is delivered in Bahasa Indonesia upon request.
Student English Leadership Conference Curriculum
ACSI INDONESIA
|
Student |
||
Leadership Understandings |
Leadership Skills |
Leadership Spirituality |
|
Level 1 |
1. Servant Leadership 2. Leading with Integrity 3. Visionary Leadership |
1. Public Speaking 2. Strategic Program Planning 3. Life Planning |
- Meditating the Bible |
Level 2 |
4. Managing Conflicts 5. Managing Changes 6. Leading with Tear |
4. Starting & Developing Relationship 5. Dealing with Difficult People 6. Problem Solving |
- Bible Background |
Level 3 |
7. Christian Worldview I 8. Christian Worldview II 9. “Reaching Out” (Henry J Nouwen) |
7. Critical Thinking 8. Decision Making 9. Expanding Your Network & Building A Team |
- Biblical Hermeneutic for Young Leaders |
Level 4 |
10. The Leadership’s Pitfall 11. Developing Teamwork |
10. Planning an Effective Program 11. Negotiating 12. “Reality Project” |
- Biblical Homiletic for Young Leaders |
Student English Leadership Conference (SELC) Curriculum
ACSI INDONESIA
For Mentor
Package 1 “Passing the Torch” |
1. How You Personally Can Equip the Next Generation of Culture-Shaping Leaders 2. How Jesus Equipped Leaders to Change the World 3. How to Equip the Next Generation Based On Your Gifts and Design 4. Living a Transformed Life 5. Breaking Down the Barriers to Lasting Influence 6. As You Are Going… Make Disciples |
Package 2 “Youth Program: The Foundation” (Based on “Youth Ministry Handbook”, an e-book by John M. Dettoni) |
1. Philosophy of Youth Program 2. Principles of Youth Program 3. Developmental Approach to The Youth 4. The Youth Worker: Required Criteria |
Package 3 “Youth Program: The Implementation” (Based on “Youth Ministry Handbook”, an e-book by John M. Dettoni) |
1. Leadership Development in Youth Program 2. Administration & Organization: How to Avoid Unproductive Activities in Your Youth Program 3. Creative Models of Youth Program 4. Evaluating Your Youth Program |
Package 4 “Mentoring Millennials ” (Based on “Mentoring Milennials: Shaping The Next Generation”, by Daniel egeler ) |
1. Understanding The Milennials 2. Understanding The Context: The Youth Culture 3. Understanding Mentoring: Building Cross-Generational Communication 4. Understanding Mentoring: Models of Mentoring |
Youth Mission Conference
Seminar yang mengangkat topik-topik misi terkini yang diharapkan bisa menantang murid dan guru untuk menyusun sebuah tindakan nyata sebagai respon nyata keterlibatan mereka dalam misi Allah di dunia. Pada kesempatan ini juga dibuka kesempatan bagi para murid dan guru untuk mempresentasikan program misi yang telah mereka lakukan di sekolah mereka.
Seminar with current mission topics which is intended to challenge students and teachers to create an action plan as their sincere response of engagement towards God’s mission in earth. During this event an opportunity is offered to students and teachers to present their mission program that they had done at their school.
Untuk informasi lebih lanjut silakan mengirim email ke: acd-services@acsi.id
For further information please send your email to acd-services@acsi.id
Date post: Tue, 20 Mar 2018
Description:
Jika Pendidik Kristen merasa perlu belajar melampaui CEDP, maka kami menyediakan Seminar OFE. Seminar OFE (One Focus Educations) adalah seminar satu atau dua hari yang berfokus hanya pada satu topik yang akan dibahas sepanjang hari selama seminar.
Dalam sepuluh tahun terakhir, OFE telah dilakukan setidaknya sekali di 18 kota yang berbeda. Beberapa kota memiliki OFE lebih dari sekali dengan topik yang berbeda. Mereka yang menghadiri OFE adalah para Guru, Dewan, Pemimpin Kristen dari Sekolah, Universitas dan Gereja.
If Christian Educators feel the need to learn beyond CEDP, then we provide OFE Seminar. OFE (One Focus Education) Seminar is a one-or-two-days seminar which focuses on only one topic to be discussed the whole day during the seminar.
In the past ten years, OFE has been conducted at least once in 18 different cities. Some cities have OFE more than once with different topics. Those attending OFE are Teachers, Board, Christian Leaders from Schools, Universities and Churches.
Untuk informasi lebih lanjut silakan mengirim email ke: eduprograms@acsi.id
VALIDATION
VALIDASI / VALIDATION
Panduan prosedur Validasi Penyelenggara Modul CEC dan Program Gelar Individu bisa didapatkan di sini
1.1. Validasi sebagai Penyelenggara Modul CEC
Sekolah anggota ACSI yang sedang dalam proses akreditasi atau sudah terakreditasi dapat mengajukan diri untuk mendapatkan persetujuan atas kelas-kelas yang diadakan secara internal agar dapat memenuhi sebagian dari persyaratan sertifikasi ACSI.
Untuk menjadi penyelenggara modul, pemohon harus menyerahkan Formulir Validasi Institusi dan biaya Pendaftaran serta menyetujui Pernyataan Iman ACSI. Biaya untuk Validasi CEC berlaku selama dua tahun. Silakan mengisi aplikasi digital di sini
1.2. Validasi Program Gelar Individu
Bagi Anda yang telah menyelesaikan Strata 1, Strata 2 dan/atau Doktoral dari universitas yang telah terdaftar Higher Education Approval Program (HEAP), Anda berkesempatan untuk memvalidasi sertifikat program gelar Anda menjadi Sertifikat Standar atau Sertifikat Profesional ACSI. Lihat daftar Universitas yang diakui HEAP di sini.
Setiap individu diminta untuk mengunggah salinan ijazah dan transkrip nilai dari program gelar yang akan diajukan untuk divalidasi. Silakan mengisi aplikasi digital di sini. Biaya validasi yang dikenakan akan dihitung berdasarkan jumlah sertifikat yang divalidasi.
1.3. Validasi Modular
Mata Kuliah Program Strata Satu, Program Master, dan Program Doktor universitas yang telah terdaftar Higher Education Approval Program (HEAP) atau Universitas Kristen dapat diakui sebagai Modul BCP, TCP dan/atau PCP. Konversi dari setiap mata kuliah akan dievaluasi dan disetujui berdasarkan isi, jumlah jam belajar, dan biodata akademik dari instruktur. Dengan demikian, salinan silabus, transkrip akademik dan kredential instruktur (atau CV jika mungkin) diserahkan ke ACSI Indonesia.
Lihat daftar Universitas yang diakui HEAP di sini.
Silakan mengisi aplikasi digital di sini. Ada biaya yang dikenakan untuk validasi setiap topik.
Informasi lebih lengkap: cec@acsi.id
Download the Validation procedure guidelines for CEC Modules Provider and Individual Degree Program here
1.1. Validation to be a Provider of CEC Modules
ACSI member Christian schools who apply for ACSI accreditation or ACSI accredited member Christian schools can have modules and courses approved in order to provide partial fulfillment of ACSI certification requirements.
To become a module provider, the applicant must submit an initial application with the application fee and agrees to the ACSI Statement of Faith. The application fee for CEC Validation is good for two years. Please fill in the digital application here.
1.2. Validation of Individual Degree Program
For those who have acquired Undergraduate/Bachelor, Graduate/Master and/or Post-Graduate/Doctor from universities listed in Higher Education Approval Program (HEAP), are given an opportunity to validate their degree program certificate into ACSI Standard Certificate or Professional Certificate. Check HEAP Universities list here.
Each applicant is required to upload a copy of the certificate and an official transcript of the degree program to be validated. Please fill in the digital application here. The validation fee will be charged based on the number of certificates validated.
1.3. Modular Validation
Bachelor Program Courses, Master Program Courses, and Doctorate Program Courses from Higher Education Approval Program (HEAP) listed Universities or Christian Universities can be approved as BCP, TCP and/or TCP Modules. The conversion of each course will be evaluated and approved based on the content, learning hours, and instructor credential. Therefore, a copy of syllabus, academic transcript and instructor’s credential (or CV if possible) should be submitted to ACSI Indonesia.
Check HEAP Universities list here.
Please fill in the digital application here. The modular validation fee will be charged based on the topics validated.
For further information: cec@acsi.id